söndag 27 april 2008

Äta gata


Efter år på gatorna, ständigt slangandes tunga verser hos rapcelebriteter eller på egna mixtapes, börjar den stora fullängdsdebuten närma sig för Ransom. Varför inte Street Cinema får gälla som en "riktig" skiva förstår jag inte. Är 16 stenhårda gatunära originals helt utan bullshit inte nog? Jag tycker det och skriver en kom ihåg-lapp till december månad då rapåret ska summeras.

Jag vill minnas att Petter någon gång för mycket länge sedan då han var portalfigur för en nyväckt rörelse i Sverige proklamerade "Jag äter hiphop, jag bajsar hiphop". För Ransom är det helt ovidkommande att meditera över de fyra elementen. För honom heter religionen istället gatan. På Walk, Talk förklarar han just det, hur han går, pratar, äter, sover och bajsar gata. Att han gör det över stråkar och marschtrummor gör inte saken sämre. Placera in den mellan Prodigys I Want Out och Papooses Die Like a G i listan över årets bästa östkustgangstabangers.

Ransom - Walk, Talk

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det för sampling? Titanic? Nåt annat episkt?

Anonym sa...

Titanic tror du? Jag har ingen aning, men episkt, det skriver jag under på.