onsdag 9 januari 2008

Kattklappare och Dizzee

Det är lite olika, det där med hur tillgängliga folk är. Pratar vi offentliga personer brukar det oftast finnas en koppling mellan fame och tillgänglighet – desto kändare desto svårare att nå. Så när man får gå genom allehanda bjäfsigt mediefolk för att få surra med Anja Pärson är det något man ändå förstår, och kanske till och med accepterar.

Men något jag undrar mer över är vafan veterinärerna har för problem. Först och främst, mitt problem är tudelat serru, vad är veterinär för ett jävla jobb? Ta pulsen på kossor och plåstra om en tupp, liksom. Det är sånt som låter kul och viktigt för en åttaåring, men veterinärer är allt som oftast vuxna människor. Väx upp och skaffa ett riktigt jobb, I say. Vad är det för fel med läkare? Och har du inte betygen för det, bli sjuksköterska, eller varför inte undersköterska? Riktiga patienter, riktigt jobb, hederliga pengar, respekterad hustle, all that.

Men så till det andra problemet. Dessa förvuxna hamsterpojkar och kaninflickor tycks dessutom leva med någon slags larger than life-attityd, precis som vore de något. De rullar med hemligare telefonnummer än Zlatan och kontorstelefontid mellan åtta och nio på morgnarna. Det är inte riktigt.

Så ett långt finger till veterinärer och en stilla vädjan: ta er i kragen och agera som folk.


Vore jag som en veterinär och kunde frångå allt vad ansvar heter skulle jag stänga av alla telefoner och låsa in mig med datorn i min garderob i kväll. Mellan åtta och tio gästar Dizzee Rascal BBC Radio 1. I två timmar ska han pumpa sådan musik han älskar, och det kommer garanterat att bli både intressant och exklusivt. Lyssna på det gör du här.

Tills vidare, lyssna på Dizzee Rascals Flex i en riktigt matig basslineremix

3 kommentarer:

Anonym sa...

Av alla jävla yrken som finns väljer du att hacka på veterinärer?? Att komma in på veterinärlinjen är minst lika svårt som att komma in på läkare, 2,0 på högskoleprovet eller 20,0 i betygssnitt. Dessutom finns utbildningen bara på en plats i Sverige och har intag endast en gång om året. Att veterinärer är folk som är för dåliga för att komma in på läkare stämmer absolut inte. Du verkar dessutom tro att veterinäryrket inte går ut på något annat än att plåstra om hundar, men yrkesområdet är extremt brett och veterinärer fyller en viktig funktion som livsmedelskontrollanter på ffa slakterier.

SOPA!
Hur jävla viktigt är ditt jobb att arrangera en klubb en gång i veckan?

Anonym sa...

Bra hat stefan! Du glömde dok dom så kallade "Tand-läkarna".Att borra sten är ingen läkar konst.

Stefan sa...

Men du fader hat, jag gillar ju tandläkare, så de tänker jag inte ge mig på.

Dino, helt sjukt att det krävs 2,0 för att ta sig in där. Bra jobbat med betygen! Med sådan studieflit kommer du säkert att bli en ytterst duktig veterinär om du inte redan är det.

btw, att arrangera en klubb en gång i veckanär inte på något sätt mitt jobb. Att arrangera en klubb en gång i månaden är dock en kul hobby. Du är välkommen nästa gång!