torsdag 7 februari 2008

Huvet först


Själv gillar jag att göra saker med huvudet först, kalla mig en eftertänksam jävel, men ofta lönar det sig.
Några som snarare verkar agera med arslet först är Phoenix Suns front office med Steve Kerr i spetsen. De har just skickat iväg Shawn Marion och Marcus Banks för en mycket gammal och mycket skadad Shaquille O'neill.

När jag först hörde rykten om denna trade i går trodde jag det var en sådan mediegrej, ett litet ord som blåsts upp till köttiga proportioner. Men så fel jag fick.
Suns sänder i Shawn Marion iväg en av NBA:s fem bästa försvarare (och en av de 20 bästa spelarna) samt habile backup-guarden Banks för Shaq som passerade zenit för mer än ett par år sedan.

Visst, Marion verkar vara gnällig, men med honom i laget har Suns bäst facit av lagen i väst. Med Marion i laget spelar Suns en blixtrande snabb basket där skottklockan ofta får startas om innan den passerat 20.

Vad händer med coach D'antonis system? Systemet vi alla believers trott skulle räcka till mästerskapet. Systemet som fått växa fram, där varenda spelare varit handplockad för att passa in i Den Nya Basketen, small-ball, där stabbiga snubbar inte hinner över mittlinjen förrän Steve Nash levererat en alley oop till just Marion, där speakern inte hinner säga "the Brazilian blur" innan Leandro Barbosa blåst förbi ett helt försvar, där publiken sätter popcornen i halsen i ren glädje varenda gång Raja Bell hivar iväg en hastig trea. Var förresten Amare Stoudamire synsk när han ändrade sitt nummer från 32 (Shaqs nummer) till 1? Och framför allt, hur ska Shaquille O'neill passa in i detta system? Fan vet jag. För många frågor, för få svar.

Jag hoppas jag får stå med lång näsa och ett brett leende på läpparna i början av juni när Suns slagit Celtics i en brutal finalserie. Men just nu smärtar det.

Typ som för Arsenalsupportern som skulle se Fabregas bytas ut mot Del Piero.
Eller varför inte Grizzliessupportern som häromdagen fick se Pao Gasol försvinna till Lakers för just ingenting.

Nej, använd huvudet först, vänner. Som Sho Boy och Treal gör i bangern med just den titeln - Head First.

Inga kommentarer: